Zánik domu UsherovcovLa Chute de la maison Usher
Prístupnosť | nevhodné pre vekovú skupinu maloletých do 12 rokov |
---|---|
Obsahové deskriptory | strach, násilie |
Farebnosť | čiernobiely |
Jean Epstein zo všetkých tvorcov rozpracoval pojem fotogénie azda najkomplexnejšie. Vychádza z premisy, že základom života a univerza je pohyb. Film ako nástroj na jeho zachytenie a predvedenie dokáže prenikať pod povrch do hĺbky sveta. S esenciálnou podstatou sveta potom vo filme koreluje jeho estetická podstata - fotogénia. Pád domu Usherov teda nie je len adaptáciou poviedky Edgara Allana Poea, ale je aj manifestáciou možností filmu ukázať ducha postavy, život zdanlivo neživého domu, duchovno sveta.
Film bude uvedený s hudbou Gabriela Thibaudeaua.
+ prednáška: Fotogénia filmu, afekt duše a pohyb univerza
Počas prvej svetovej vojny Francúzsko pomaly opúšťa pozíciu lídra svetovej kinematografie. Po vojne ustupujúce spoločnosti Pathé a Gaumont sa rozhodnú podporiť novú generáciu filmárov, ktorí majú ambíciu uchopiť film ako avantgardné umenie. Prvá francúzska avantgarda, impresionizmus, čistý film či surrealizmus sú len zlomkom hnutí a -izmov, ktoré počas jednej dekády prehrmeli Francúzskom aj napriek stálemu poklesu kvantity ročnej filmovej produkcie. Kľúčom k odomknutiu filmu ako umenia vo Francúzsku sa stáva záhadný pojem: fotogénia.
18:00 5. nov | Film sa už premietal | Film sa už premietal |